En Pasientsentrisk tilnærming til Helse
Vi må tenke nytt i utviklingen av systemer til helsevesenet!
Global
Medicines Agency AS (GMA) og prosjektet eME® (electronicME®) er norske
initiativ som tiltrekker seg internasjonal oppmerksomhet for sin nytenkning.
Vi oppmuntrer norske og internasjonale politikere til å tenke stort når helsesystemer skal utvikles. Ingen land vil komme nær et mål om å utvikle det perfekte helsesystem på egenhånd.
Det arrangeres ikke verdensmesterskap i utvikling av helsemetodikk. Alle må trekke sammen mot et felles mål for å lykkes.
Vi er, i Norge som i de fleste utviklede land, velsignet med et godt helsevesen og fantastisk dyktige mennesker som står på og gjør alt for oss pasienter. Likevel er vi idag, i 2022, etter to årtier med kostbar satsing på utvikling mot "verdens beste", tilbake på rute 1 i spillet om trygg, moderne helsemetodikk.
Felles for verdens digitale helsesystemer er dessverre manglende presisjon. Intern bruk i instusjoner og effektiv utveksling av helseinformasjon, analog og digital, hindres av utilstrekkelige systemer. Resultatet er ineffektivitet, feil, skader og død. Det uttalte målet for oss i Norge bør derfor være å oppnå et kvalitetsnivå som er på linje med de beste land, så raskt som mulig.
Det er ikke et aktuelt innspill til en helsestrategi anno 2022, å si at "Alle institusjoner i helsevesenet må kunne utveksle informasjon digitalt". Det er en selvfølgelighet som vi alle har visst og savnet de siste 15 år minst! Likevel er dette et mål som gjentagede ganger er beskrevet i det pågående, det tredje eller fjerde, strategiprosjektet om det samme; nye helsesystemer i Norge.
Nå dreier det seg bare om hvordan vi skal kommer videre fra nullpunktet og i mål!
-------------------------------------------------------------------
En invitasjon til internasjonalt samarbeid
For å lykkes må det satses gjennom aktivt internasjonalt samarbeid
Dette er
fundamentet for Global Medicines Agency AS (GMA) når selskapet nå
forbereder en invitasjon til deltakelse i utvikling av et internasjonalt
prosjekt innen helsemetodikk.
Global Medicines Agency AS (GMA) er et nystartet norsk selskap som med tung erfaring og praktisk kunnskap har investert i utvikling av de unike metoder som er nødvendig for å kunne tilby helse-metodikk som etterspørres i alle land. Vi har brukt tid fordi vi ønsker å kjenne veien til målet, før vi forteller noen om hvor flott alt skal bli. Altfor mange gjør dette i motsatt rekkefølge og uten i ettertid å finne veien til målet.
Målet for etablering av GMA er å bygge et internasjonalt helsemetodikkselskap. Selskapet skal tilby en tjeneste som, med en rik meny av metoder, skal tilby tjenester, kunnskap og støtte til et globalt helsemarked. Selskapet sikter på å løfte det mest kompliserte innen digitale helsesystemer, den digitale informasjonsutvekslingen og etablering av digital presisjon, ut av sykehus, helseinstitusjoner, legekontor og andre helserelaterte virksomheter, ved å tilby en «digital stikkontakt» til en global tjeneste, - en ny helse rettet kommunikasjonsindustri.
GMA AS skal i tillegg til «eME.world», det prosjektet som beskrives her, dekke andre helserelaterte problemstillinger. Disse er bl.a. knyttet til organisert utvikling og produksjon av medisiner, utvikling av global anskaffelsesmetodikk til helsesektoren, samt om helse-politiske forhold som leverandører og helseinstitusjoner må løse sammen.
Ved å åpne for mulighet til nærmest ubegrenset, pasientfokusert, informasjonsdeling mellom offentlige helseadministrasjons-systemer, samt med støtte til etablert proprietær helse teknologi som allerede er på plass, vil GMA skaffe verden en ny plattform for medisinsk samarbeid og utvikling.
eME® er et norsk internasjonalt helse initiativ
Utviklingen av et
internasjonalt samlende helsesystem krever etablering av et kompetent,
internasjonalt, administrativt og teknisk utviklingsmiljø med tilstrekkelig kapasitet
og kompetanse.
Norge kan være et flott sted å forankre et slikt prosjekt fordi vi som et av meget få land, fremstår som en mulig nøytral origo i en forent helsefokusert verden. Forutsetningen er engasjement fra Norske Helsemyndigheter fra oppstart.
eME® setter Norge på verdenskartet innen nytenkende helsemetodikk, hvis helsemyndighetene ønsker å delta.
eME® er designet for å bli "Alle helsesystemers mor"!
Sentralt i eME® ligger meget avanserte binære, digitale og analoge metoder.
Disse gjør det mulig å organisere, harmonisere og distribuere, helsedata av alle slag mellom alle systemer.
Metodene inkluderer bl.a. etablering av ny og unik kultur for individuell, personlig behandling av digital helseinformasjon. Helseinformasjon lagres og behandles slik
den oppstår, pr. individ, utenfor kontroll eller følelse av eierskap fra institusjoner eller behandlere.
Enkel og rask tilgang til helseforskningsmateriale
Metodene innebærer bl.a. at det kan etableres en unik plattform for klinisk helseforskning. Denne oppdateres kontinuerlig, men befinner seg på mer enn armlengdes avstand fra personlig identifiserbar pasienttilknyttet informasjon. Helse-informasjon knyttet til hvert enkelt menneske anonymiseres og akkumuleres inn i et felles digitalt helseinformasjonslag, tilpasset forskning. Forskningen blir derfor dagsaktuell med tilgang til forkningsmateriale som har oppstått hos lokale pasienter samme dag.
Pasientens helsedata er tilgjengelig på sekunder for alle med tilgangsrett
Tilgang til den enkelte persons helsedata opprettes og vedlikeholdes gjennom den personlige helseenheten eME-PHD, samt fra alle digitale EPJ-, og institusjons systemer, etter det tilgangsmønster som etableres. Oppdatering fra- eller henting av oppdatert av digital informasjon fra EPJ systemer, digitale systemkomponenter og sykehusenes hovedsystemer, vil skje på millisekunder.
Viktig: Pasient tilknyttet informasjon leveres inn og hentes ut på de informasjons- og nomenklaturstandarder den enkelte informasjonsbruker foretrekker, helt uavhengig av hva "naboen" benytter. Det er dette som er profesjonell åpen informasjonsutveksling.
Metodene løser opp og faktisk "digitaliserer vekk", den informasjonsforstoppelsen som i dag invalidiserer helsevesenets informasjonsutveksling. Dette skjer ved å muliggjøre utveksling av digitalt feilfri, presis pasientinformasjon mellom alle helsesystemer.
Metodene som er bygget inn i eME® styrker og effektiviserer også alle pågående helseprosjekt, i Norge og i verden. Metoden "Simlrs World of digital accuracy™" er kort omtalt senere i dette dokumentet.
Innledning om grunnpilarene i GMA-prosjektet eME®
Timingen av initiativet til å informere om eME®, er ikke tilfeldig valgt. Helsesystemer anno 2022,
både i Norge og globalt, er i dårlig forfatning. De setter den enkelte pasient
i fare på grunn av feil og unøyaktigheter, sliter ut helsepersonell og spiser
av offentlige og private kapitalreserver med unødvendig høye priser på
medisiner og forbruksvarer.
Under det forberedende arbeidet ble det klart at helsesystemer verden over er synonymt med et omfattende kaos av "standardisert" informasjon. Dette udiskutable kaos medfører bl.a. at man ikke får tilstrekkelig effekt fra tusenvis av institusjons-sentriske helsesystemer. Alle roper på mer standardisering og mer åpenhet, ----- men å rope hjelper dessverre ikke.
Temaene "standardisering" og "forenkling" behandles senere i dette notatet, men allerede innledningsvis vil jeg fremheve følgende:
eME® prosjektet bygger på følgende absolutte påstander!
a. For å kunne gjennomføre en total
digitalisering og harmonisere alle Helsesystemer i verden, må en universell,
digital, informasjons-struktur for menneskekroppen etableres. Den vil åpne for
avansert og trygg bruk av Kunstig Intelligens til å utvikle og drive systemer
for bedre helse.
b. Den tekniske løsningen må legge til
rette for at alle digitale Helsesystemer, uansett hvilke valg som er
gjort for informasjonsstandardisering i egen proprietær verden av terminologier,
nomenklaturer, kodifiseringer, faguttrykk og språkprofiler, inkluderes i det
digitale fellesskapet. Dette skal kunne iverksettes uten å måtte endre egne proprietære
standarder.
c. Først når dette er på plass kan alle helseenheter knyttes til og
utnytte en felles digital og standardisert verden av digital nøyaktighet, inkludert
de kunnskapsmengder som organiseres og lagres der.
d.
Global harmonisering innen helse vil åpne for at små og store
helseapplikasjoner, - fra legens EPJ system og det lokale offentlige kontor som
trenger input til sine oppgaver, til gigantsykehusenes mangfoldige krav til
oppslag og informasjonsleting, kan fungere i alle markeder og på tvers av alle
språk.*
*) Språkimplementering vil skje
suksessivt
eME® er konstruert med Pasienten i sentrum, - det lønner seg!
I klassiske diskusjoner om helsemetodikk dreier mye seg
om institusjonenes-, legenes-, pleiernes- og journalførernes problemer, oftest
knyttet til utveksling av informasjon internt og mellom eksterne enheter.
Pasienten dukker sjelden opp i disse diskusjoner. I eME® står alltid pasienten
i sentrum, det lønner seg for alle!
Kan vi bygge bro over standardiseringsgapet?
I løpet av de siste tre tiårene eller mer har vi opplevd at helseadministrasjonssystemer designet og utviklet med institusjonelt fokus, blir ineffektive og unøyaktige. For eksempel kan ikke store og små, lokale sykehus utveksle digital informasjon på grunn av forskjellig bruk av medisinske termer og – språk. Dette er situasjonen til tross for milliarder investert i tilpassing av lokal helsemetodikk til "dagens standard" i den enkelte institusjon for å avhjelpe problemet.
Det å løpe etter
standarder som endrer seg uten stop, med kostbare endringskonsulenter som nettopp
lever av endringer og tilpassinger, fører ikke til målet.
Helsevesenet må
imøtekomme både det som er standard og det som er mangfoldig. Bare en
pasientsentrisk systemtilnærming kan oppfylle dette målet i sin helhet.
Alle ønsker vi at standardisering
etter "gamle skolebokmetoder" skal lykkes, men dessverre!
Mer enn 40 år i den "digitale verden", hele tiden med pågående standardisering, etablering av nye nomenklaturer til erstatning for de gamle (ICD9, ICD10, ICD11, osv.), har formet inntrykket av at Standardiserings-industrien er standardiseringens fiende.
Manglende faktisk standardisering er en av grunnene til at helsesystemer ikke kommuniserer.
Faktum er at hundrevis av standardiseringsinitiativer har pågått i årtier uten å være nær en løsning. Individuelle preferanser, stor påvirkning fra lokale besserwissere som vet bedre, samt det viktige faktum at "standarder" ikke er statiske, men dynamiske, skaper den dynamikk som dreper effekten av standardisering.
Et tanke-eksperiment om de pågående standardiserings prosjekt:
La oss tenke oss det umulige; På et tidspunkt er alle
standardiseringsmål nådd. Alle nomenklaturer, termbeskrivelser, det medisinske
språk og den formelle medisinske dialogen mellom fagmiljøene er definert og
klar. Nå gjenstår innføring og implementering av de nye standarder. For å unngå
nytt kaos må dette iverksettes over svært kort tid, helst samtidig for alle
institusjoner! Flere titalls sentrale informasjonsstrukturer skal innføres/endres,
nye fremmede uttrykk for de dagligdagse ting må innføres og læres, opplæring av
personell og tilbakesporingsautomatikk til "gammelt begrep" for alle
eksisterende dokumenter må etableres for alle styrende identifikatorer,
individuelt i hver institusjon.
Omfanget av dette arbeidet er aldri kartlagt. Det er fullt mulig og sannsynlig at arbeidet med standardisering fører til et mål som uansett er uoppnåelig fordi kostnader og risiko ved gjennomføring av alle endringer og konsekvensene av disse blir umulig å akseptere.
MIn innstilling i GMA er at det er naivt å tro at standardiseringsprosesser i
helsevesenet vil skje ved å tvinge helseenheter til å tilpasse seg omforente
standarder for terminologi, koder, vilkår og uttrykk. I tillegg til omfanget av implementeringsarbeidet (nevnt over) er det et faktum at ikke et eneste av de allment
aksepterte standardiserte informasjons-sett, har sett dagens lys hittil!
GMA introduserer The Harmonizer™, en bro over standardiserings gapet
GMA har bygget en bro over standardiserings-gapet med "The Harmonizer™". Denne digitale "broen" er en helt sentral del av eME® og et viktig element i GMA/eME® prosjektet. Vi mener at "Broen" er en forutsetning for at nasjonal og internasjonal informasjonsutveksling, på tvers av standarder og begrep, kan gjennomføres.
Målet
er å innføre total medisinsk informasjonsutveksling uten at den enkelte
virksomhet endrer sine interne preferanser for koder, nomenklaturer eller
termuttrykk.
Effekten av "The Harmonizer™ er forklart lengre ut i dokumentet.
Introduksjon til eME® prosjektet.
eME®
er en viktig komponent i en mer omfattende teknisk/konseptuell
plattformutvikling i regi av Global Medicines Agency AS (*).
Da
vi designet, beskrev og utviklet basisteknologiløsningene for eME®, ble det
viktig å inkludere en modell for den informasjonslogistikken som et
"Personlig helsesystem" innebærer.
I løpet av dette
arbeidet blir det tydelig hvorfor kostbare og funksjonsrike helseinstitusjonsfokuserte
systemer, systematisk og i alle land, ikke når sine funksjonelle mål.
Vi designet eME® for å betjene og
beskytte pasientene - hvert enkelt menneske, i deres hverdag. Den betydelige
positive effekt metodene har, også på de tekniske omgivelser rundt pasienten,
på sykehus og i mindre helseinstitusjoner, er en godt planlagt og forventet bonus!
eME® setter søkelys på helsetjenester
generelt, ernæring og på kroppens eksponering for kjemiske påvirkninger, inkludert
effektene fra legemidler. Informasjonsmengden knyttes til enkeltmennesket via
eME® den strukturen vi kaller "Det digitale mennesket" - den digitale
representasjon av hvert individ.
Med dette utgangspunktet og med den digitale kompleksiteten under
kontroll, ble muligheten for å legge inn dramatisk forenkling av
institusjonelle helsesystemer tydelig. Effekten kommer når man har søkelys
på pasienten - alltid!
*) eME® inngår i et mer omfattende helseprosjekt, Prosjektet
GMA®. I prologen blir plattformen og prosjektet
beskrevet og forklart.
Innføring av
et pasientsentrert konsept i henhold til retningslinjene for eME® bidrar med en
betydelig forenklingseffekt også til institusjonelle helsesystemer.
eME®
med sin tre-nivåers informasjonslagringsplattform introduserer forenklende
metoder, absolutt digital presisjon og 100% synkroniserte data på tvers av alle
helseinstitusjoner. Uten dette ambisjonsnivået kan jeg trygt si at
investeringen i nasjonale helsesystemer i Norge og andre land vil mislykkes -
igjen.
Nye systemer
uten disse elementer vil bli like verdiløse som de forrige utgavene av det
samme.
Ser man på
tidligere feilslåtte strategier i ettertid, oppdager man at aspekt som lett kan
oppnås med forenkling, er utelatt eller mangler. Disse mangler og utelatelser må
forstås og utbedres i fremtidige prosjekter.
Kort om pasient- og hendelsesdrevne helse-informasjonssystemer
Begrepene "Pasientsentrert-" eller "Pasient-sentrisk tenkning" beskriver best i vår "eME® filosofi":
Alle mennesker er pasienter.
Helsetjenester handler om mennesket, ikke om institusjonene.
De som ser nøye på effektene av å innføre Pasientsentriske helsesystemer blir overrasket over
den kraftige forenklingseffekten som inntreffer i et pasientsentrisk
helsesystem sammenlignet med dagens institusjonsorienterte systemer.
eME®
forenkler med andre ord probelmestillinger som har blitt fremstilt unødvendig
komplisert tidligere.
Informasjonssystemer innen Helse er systemer, ikke helse.
Digital informasjon som produseres, lagres og behandles i
helse-informasjonssystemer er alltid pasientrelatert.
Mange
av de som arbeider i helseinstitusjoner har den viktige oppgaven å registrere informasjon
om pasienten, til bruk i helsevesenet. Informasjonslogistikken knyttet til den innsamlede og registrerte informasjonen, behandlingen og presentasjonen - er det vi
kaller "Helsesystemer". Det dreier seg med andre ord ikke om
personer, roller, stillinger, ansettelsessteder eller annet.
Vi
snakker alltid om informasjon knyttet til én person av gangen, ikke til tusenvis samtidig,
slik det skapes et inntrykk av i pågående offentlige diskusjoner.
eME® prosjektet er nytenking og internasjonalt samarbeid
Prosjektet skal forbedre,
inspirere og skape!
eME® bygger
bro over standardiseringsgapet og etablerer digital samhandling, med
intelligent teknologi og kreative prosesser basert på en digital presisjon som åpner for vellykket bruk av kunstig intelligens.
Prosjektet
bygger på en omfattende teknisk, konseptuell digitaliseringsplattform etablert
gjennom en mer enn femårig planleggingsperiode som nå ligger bak oss.
eME®-prosjektet bygger på at en plattform for internasjonalt samarbeid skapes!
Ved å
initiere en praktisk og utførende samarbeidsmetodikk bygget på praktiske og resultatorienterte ressursser fra de faglig tilknyttede akademiske fag, interesserte studenter og erfarne ekspertgrupper fra industrien, sikres nødvendig ferdighetsmangfold.
Prosjektet vil bl.a. invitere studentene inn i dedikerte medisinske-, farmasøytiske- og ernæringsorienterte ekspertgrupper. Ekspertise og ferdigheter fra mange land skal bidra til å oppfylle systemplanen: "Bygge og vedlikeholde et globalt, standardisert, Personlig helsesystem".
Områder som kommunikasjon, nettverkssikkerhet,
applikasjonsutvikling og utnyttelse av kunstig intelligens, skal bearbeides ved at studenter og operatvt teknisk
personell fra førsteklasses leverandører, settes sammen for å utvikle optimale løsninger i en prioritert rekkefølge.
Mange vil
raskt trekke Akademia kortet når de leser dette: "Her må forskingen koples på!". Det er nødvendig for meg å presisere at eME ikke er et forskningsprosjekt, men et gjennomførende utviklingsprosjekt basert på nye teknikker som har oppstått basert på kunnskap og erfaring. Evne til kreativ tenkning vil være styrende. Til en viss grad vil det herske forsknings aversjon i prosjektet, det henger ingen doktorgrader å venter her, kun interessant, utviklende, men hardt arbeid.
Forskning eller ikke?
Dessverre blir
studenter generelt matet med for gammel informasjon sammen med historiske globale
teorier og studier, tanker som allerede er tenkt og prøvet. Effekten er at
verden har stått stille i flere tiår på vitale områder innen medisinsk informasjonshåndtering på
grunn av manglende kreativitet.
I det
globale prosjektet eME®, vil studentene gå inn i et landskap der hovedveien mot
målet, en revolusjonerende organisasjons- og indekseringsmetode for
individrelatert og medisinskfaglig informasjon, er det eneste kartet. Derfra er
kreativitet, nøyaktighet, energi og internasjonal utveksling av ideer ikke bare
verdifullt, men betingende for å nå målet; å skape en "så nær
perfekt" løsning som mulig, i et dynamisk design som blir forbedret hver dag.
eME®-prosjektet betyr gjennomgående og dyp forenkling
"Pasienten"
– det Helsesystemer roterer rundt, er bare svært sjelden fokuspunktet når
helsemetodikk diskuteres.
Fokuset er
på institusjonene. Deres problemer, tekniske systemer, innholds- interoperabilitet,
unøyaktigheter og feil, er favorittemnene for de tekniske ekspertene som
inviteres inn i diskusjoner rundt nye helsesystemer.
Ingen introduserer
"forenkling", "opprydding" og "etablering av absolutt
presisjon" som naturlige ingredienser i prosessene. Kun de færreste vet
hva "Pasientsentriske løsninger" betyr, hva de innebærer og hvilke
effekter de har på utviklingstid, kostnader og helsemessige resultater oppnådd i helseinformasjonsutvekslingen. Dette tema forbigås
i stillhet.
"Ekspert"-konsulenter elsker kompleksitet og vil aldri anbefale forenklinger!
De fleste "ekspertkonsulenter", spesielt de som leder an i
"hva vi må gjøre" diskusjonene i Webinarer, seminarer og
internettdiskusjoner om helsesektoren, uten å si et ord om
"hvordan", sitter ofte også med i prosjektene som betalte
ressurser. Der sitter de sammen med ditto profesjonelle utredere og -forskere.
Alle har alle egne private agendaer og rir på "Kompleksitetens brede
rygg". I praksis lever de av og for kompleksitet. Jo mer unødig
komplekst og uløselig, dess større blir deres "ekspert ego".
Dette er oftest
anerkjente "eksperter", professorer, forelesere, eller andre
teoretikere som bygger troverdighet på "forståelse". De færreste har
med suksess, satt sin fot i et praktisk utviklingsprosjekt.
Dessverre medfører
mangelen på faktisk og grunnleggende teknisk forståelse hos disse rådgivere en
risiko for at det som er komplisert og som ofte må løses
først, blir ignorert. Dette skjer samtidig som uforankrede, spektakulære,
fargerike og spennende visjoner legges frem - som lett oppnåelige.
Disse menneskene,
som det finnes tusenvis av i Norge, vil aldri anbefale forenkling.
Når man leser gjennom
det lille som finnes igjen av et av de titalls norske forprosjektet til helse prosjektet Akson/En Innbygger – en journal,
finner man side opp og ned med selgende projeksjoner av hvor fint det skal
bli, men knapt et ord om hvordan komme dit, til en pris av nesten
100 millioner konsulentkroner!
Også de konsulentselskapene som vinner utviklingskontraktene, elsker kompleksitet
Med et stort antall konsulenter til flere tusen kroner pr. time, hvorav mange selges som "eksperter" selv om de kommer rett fra skolen uten arbeidserfaring eller kunnskaper, elsker de globale konsulentselskapene komplekset, uoversiktlige og evigvarende prosjekter, uten bindende tidsfrister.
Drømmescenario er norske helseprosjekter. De fremstår udefinerte, tilsynelatende abstrakte, med "anerkjent høy kompleksitet" (ref. overstående). Oppdragsgiver vet åpenbart ikke hva han vil ha og stoler på utviklerne. Utviklingstid og kostnader spiller ingen rolle når man tilsynelatende har ubegrensede midler, intet tidspress og støtte fra politikere som trenger en historie til sine velgere. De ansvarlige politikere fremstår i tillegg som naive ambassadører for aksept av manglende leveringer, uprofesjonell oppførsel og generelt digitalt uvett, både hos ansatte ledere i e-helsevesenet og hos de store "seriøse" leverandørene, år etter år.
Når oppdragsgiver i tillegg aksepterer milliardoverskridelser og flere års forsinkelse uten at alvorlige og rettslige skritt mot leverandører som har påtatt seg oppgaver de ikke mestrer iverksettes, blir resultatet det vi kjenner. En ren fiasko og ingen systemer i drift.
Konsulenter som betales pr. time, spesielt "The majors"*, anbefaler sjelden enkleste vei til målet. De vil som "eksperter" anbefale unødvendig raffinering og komplisering f.eks. tilpassing av lokale sykehus-systemer til floraen av nasjonale og "globale vilkårs-, term- og nomenklaturstandarder". Disse oppdragene som er kostbare, uendelige og kompliserende, har gjennom de siste 30 årene knapt beveget informasjons- eller helsesystemkvaliteten i positiv retning. De har derimot påført det internasjonale samfunnet enorme og unødige kostnader, uten at forbedringer kan spores!
*) Uttrykket "The Majors"
brukes som et begrep for de store og ofte globale konsulentselskapene. Disse
påtar seg oppdrag og innkasserer milliarder fra sykehus og helseinstitusjoner
over hele verden for å "løse eller avhjelpe", dagens
helseinformasjonskaos. Med få unntak finner man havarerte, haltende og kasserte
helseprosjekter i hele verden. Fellesnevneren er, sammen med tilstedeværelsen
av minst en av "The Majors", ufattelig store og oftest helt bortkastede
investeringer, liten eller ingen forenklingseffekt, evigvarende vedlikeholdsarbeid
og ingen reduksjon i det digitale kaos som kveler effektiviseringsarbeidet på
sykehusene.
En fokusendring fra Institusjonssentrisk til Pasient-sentrisk vil medføre umiddelbare og massive, praktiske og økonomiske gevinster
De Institusjonssentriske
systemene har bevist sin utilstrekkelighet over flere tiår, nå trenger de hjelp
for å fungere som vi ønsker!
I løpet av
design- og metodeutviklingsfasen for eME® ble effekten av Pasient-sentrisk
fokus åpenbar.
Det bør ellers
ikke bli noen diskusjon mellom faglige eksperter om "Pasient-sentriske"
eller "Institusjonell-sentriske" metoder! Begge metoder må
benyttes, men grunnpilaren og teknisk informasjonsorigo må være knyttet til Pasienten.
Pasient-sentrisk fokus vil forbedre den totale kvaliteten
på alle helsesystemer.
Et
Pasient-sentrisk fokus vil ikke overskygge, hindre eller redusere betydningen
av et helseinstitusjonelt fokus, men tvert imot skape det fundament av
presisjon som er nødvendig for at institusjonssystemer skal bli effektive.
GMA AS påstår at ved å skape
"Electronic ME™", (eME®) basert på en Pasient-sentrisk,
presis og flerdimensjonal digital informasjonsstruktur, vil det "digitale livet"
i helse-institusjonene blir enkelt og smidig. Kostnadsbesparelsene vil være
enorme, sykepleiernes og legenes frustrasjonsnivåer reduseres. Umiddelbar og ubegrenset
tilgang til oppdaterte digitale pasientjournaler, på tvers av dagens tekniske og
geografiske barrierer, vil være tilgjengelig, og eventuelle språklige
hindringer fjernes.
Effektene som beskrives over er det en Pasientsentrisk
tilnærming til håndtering av helseinformasjon vil legge til i verktøykassen til
alle helseinstitusjoner, små og store.
Aller
viktigst; dette gagner det ofte oversette elementet i kjeden av helsemetodikk; pasienten.
Om dagens Institusjonssentriske helsehverdag
Straks en person kommer inn på et
legekontor - eller et tilfeldig sykehus, er han i en institusjons-sentrisk
sfære. "Institusjonell" fordi den lokale tekniske, medisinske og
farmasøytiske informasjonshåndteringen alltid er unik for denne
institusjonen. Mye energi, kostnader og tid kan legges i å oppnå institusjonsstandarder,
men til ingen nytte og helt unødvendig. Det er stor grad av likhet mellom
institusjoner, men de er alltid unike totalt sett. Unike og ustandardiserte –
alltid!
Bl.a. vil teknisk utrustning alltid være
individuell. Apparatoppsettene er forskjellig, unike og dermed ustandardiserte,
men fullt funksjonelle. Institusjonelle prosedyrer er alltid institusjonsspesifikke,
tilpasset til de installerte systemer og deres parametere, relevante og korrekte
in situ.
Anta at pasienten ved en tilfeldighet
besøker et annet legekontor eller legges inn på et annet sykehus enn det han normalt
tilhører, kanskje i et annet land. I så fall vil oppsett, regler, standarder,
medisinsk utstyr som brukes, ja til og med medisinering være forskjellig.
Problemet i dag er at EPJ-systemene i
de to institusjonene, pasientens vanlige og det som er utførende, ikke kan gjennomføre
digital informasjonsutveksling på det nøyaktighetsnivået som kreves i
helserapportering. Ofte overføres helseinformasjon i skriftlig "brevform"
med tekstlige "ikke kodede" beskrivelser, evt. som supplement til den
kodestandard avgivende organisasjon benytter.
Mangelen på interoperabilitet, kodeoversettere
og dermed bortfall av muligheter for presis og rask sammenstilling av
medisinske resultater og -informasjon, er roten til det påståtte og faktiske, globale
kaoset i helseinformasjon.
GMA har utviklet metoder som representerer og inneholder en løsning
på den utfordringen som beskrives over. Kompleksiteten knyttet til digital organisering
av medisinsk informasjon om hvert enkelt menneske på kloden, standardisert og
likt for alle, er løst. Bl.a. med metoden "Simlrs® World of Digital Accuracy™",
organiseres personlig helseinformasjon uavhengig av en Nomenklatur- og Standardiseringsindustri
som kun virker forsterkende på det digitale kaos. Samtidig som det ferdig
organiserte resultatet kommuniserer individuelt med alle brukeres individuelle,
proprietære standarder.
Innføring av en pasientsentrisk
tilnærming forenkler dette scenario over natten
Pasientinformasjon
fra EPJ-systemer, uansett hvilken norm/standard som brukes lokalt, vil bli harmonisert**
før den pasient sentriske helseinformasjonen oppdateres i pasientens personlige
eME®-informasjonsstruktur.
Det tilfeldige institusjonsrettede it-systemet som brukes av legen,
sykehuset eller andre som adresserer eME® for å finne informasjon om pasienten,
vil kunne lese og behandle informasjonen i sin lokale termstandard, samt
på et valgt hovedspråk, f.eks. engelsk, eller sitt eget morsmål, hvis dette er
etablert i eME®. Ingen lokal tilpassing blir nødvendig.
Det er
viktig å forstå betydningen av denne funksjonaliteten. Umiddelbar felles
tilgang til harmonisert og utvetydig pasientinformasjon fjerner de problemene
som forårsaker det nåværende helseinformasjonskaos. Harmoniseringen åpner for
smertefri nasjonal og global helsestandardisering, inkludert lingvistikk.
**) Senere i
dette dokumentet er effekten av informasjonsharmoniseringsverktøyet,
Harmonizer™, beskrevet. Kort sagt, Harmonizer™ justerer data som går inn og
ut av pasientsentrisk helseinformasjonslager, i henhold til mottakernes /
avsenderens standarder / behov.
I dette perspektivet blir behovet for og viktigheten av å oppdatere pasientens "pasientrelaterte informasjon" umiddelbart, fra institusjonssentriske helsesystemer av alle slag, inn i det sentrale Pasientsentriske helseregister, lett å forstå. All pasientrelatert medisinsk informasjon skal alltid ligge i pasientens egen eME® profil, i hans eget private inforasjonslager i eME.world. Dette informasjonspunkt vil fungere som den primære synkroniseringsmotoren for all institusjonell bruk av pasientens helseinformasjon.
Pasient-sentrisk
eksempel-scenario for et sykehus:
Med
pasienten foran seg kan en sykehuslege bestille at for eksempel røntgenbilder blir
tatt. Bestillingen lagres digitalt i pasientens Pasientsentriske
helseinformasjonslager, som en ventende prosess. Når pasienten kommer til
røntgenlaboratoriet, blir legens bestilling, den "ventende prosessen"
plukket opp, lest og tolket av røntgenmaskinoperatøren eller bedre, av
røntgenmaskinen selv. I begge tilfeller, styrt av pasient biometriske
avlesninger eller av grunnleggende digital profilinformasjon som er strek-kodet
eller tastet inn, vil røntgenmaskinen utføre den bestilte prosessen - og
oppdatere resultatene/røntgenbildene i Pasientens Helseinformasjonslager.
Produsenter
av røntgenmaskinener og annet avansert medisinskteknisk utstyr vil applaudere
denne muligheten til å levere utstyr som kan standardiseres i henhold til
digitalt definerte oppgaveprofiler. Produsentenes oppgave begrenses til å forberede
utstyret til å kunne lese "Planlagte oppgaver" i pasientens del av
det Pasientsentrisk helseinformasjonslager. Med ervervet digital kunnskap kan enheten
selv, sette i gang klargjøring inkludert fremvisning av evt. instrukser til sykepleier/operatør
som støtte for prosessen. Deretter rapporteres prosessen digitalt, merket med "røntgenbilde"
og oppdateres til den korrekte "nålen" på pasientens personlige
helseinformasjons "furutre" (beskrives senere).
-------
Etter å ha
fullført sin oppgave i forhold til pasienten og gjennomført den medisinske
rapporteringen i pasient-sentrisk helseinformasjonslager, trenger
sykehuset ikke lagre eller oppdatere pasientens EPJ-informasjon lokalt med
mindre dette ansees formålstjenlig av andre grunner. Ved å hente fersk
informasjon hver gang ved behov, elimineres risiko for å operere på utdaterte
helsedata.
Alle som
trenger denne pasientens pasient-sentriske informasjonen kan, forutsatt autorisasjon,
hente den på samme måte som sykehuset, ved å plukke den opp fra den forutbestemte
"furunålen".
Oppdatert,
nøyaktig og komplett pasientinformasjon, blir tilgjengelig for alle til enhver
tid, tilfeldig og i løpet av sekunder når det er nødvendig.
Man vil
aldri mangle pasientjournaler, rapportering eller informasjonsgrunnlag for
medisinsk handling, forårsaket av mangel på interoperabilitet mellom
helseinstitusjoner.
Det er ikke
behov for at individuelle institusjoner, inkludert den "gode gamle private
legen", beholder, oppdaterer og lagrer, elektroniske (eller håndskrevet!)
Pasientjournaler i lokale pasientregistre.
Forenklingseffekten for brukerne er massiv!
Leger vet at
pasienten i pasientstolen eller på bordet i operasjonssalen har blitt behandlet
av mange leger tidligere, men alltid ikke hvem, når, hvor eller for hva.
Med eME® har
pasienten hele bildet selv, oppdatert i sin håndholdte eME® enhet. Helseinstitusjoner
av alle slag kan hente oppdatert informasjon der, eller alternativt samle inn
informasjon knyttet til den aktuelle pasienten, fra ett sentralt punkt,
i løpet av sekunder.
Fra én kilde
kan sykehussystem, EPJ-system, AI-støttede algoritmer i diagnostiserings-,
forskrivnings-, medisinerings-, – kur design analysesystemer osv., - samle
oppdatert pasientinformasjon i løpet av sekunder, basert på en kommunikasjonsplattform
som er "kjent for alle". eME® blir over tid også språkuavhengig. Fra
start vil minst ett av de store internasjonale språk være fullt iverksatt.
eME® har en
metode for å lage komplette digitale profiler av hver person på jorden i dag og
i fremtiden, inkludert informasjonsstrukturen og den støttende digitale
oppslagsteknologien som passer.
For forskerene:
Mange
land har historiske demografiske og medisinske informasjonslager for fremtidige
forskningsformål. Disse filene er som regel utilgjengelige ved normale digitale
midler med den hastigheten og kostnaden som anses akseptabel i dag. Dette løses
med eME®.
Med liten eller
ingen tilpasning vil ovennevnte digitale profilerings- og oppslagsteknologi
også fungere som basissystem for å bringe historisk medisinsk materiale innen rekkevidde
til forskere som er interessert i dette til forsknings formål. I dette
tilfellet betyr begrepet "innen rekkevidde" direkte digitalt oppslag uten
noen praktisk målbar svartid, eller AI-drevne algoritmiske-, kombinerte-
og/eller analytiske oppslag med variable responstider. Disse vil kunne variere
fra sekunder til minutter med oppslags typer på felles aktuell og historisk
informasjon langs samme eller varierende informasjonsstrukturelle baner.
Illustrasjon av informasjonslagring og -organisering:
Alle mennesker som skal arkivføres i eME® systemet får sin egen informasjonsbase,
- et informasjons "Furu-tre". Alle informasjons-trær er i
strukturen like. De har samme antall hoved- og sidegrener, nøyaktig det samme
antall nåler, alle plassert etter nøyaktig de samme nålemønster.
Hver lik nål på trærne er forutbestemt for én bestemt persons
informasjon.
Når et barn fødes, - ved det første kontakt med helsevesenet, får dette
mennesket sitt eget helse-informasjons tre. Det er tomt for informasjon
ved fødselen, men fylles opp med informasjon løpende. Etter hvert som
helse-informasjon oppstår, oppdateres den fra kilden. Detaljert, personlige
informasjon av alle typer, "festes" på sine spesielle, forutbestemte
"nåler" på hvert menneskes personlige digitale,
helse-informasjons-tre. Man beholder og utvikler sitt helseinformasjons tre
gjennom hele livet. For eksempel blir alle blodtrykksverdier som måles for
denne personen over tid, "festet" til nålen i samme posisjon som alle
andre bruker til dette formål på sitt personlige "furutre".
Klassifisering og kryssreferanser
Organiseringen av informasjonen, illustrert over som et
Grantre, er en digital multisentrisk, flerdimensjonal datastruktur som ivaretar
det kontinuerlige behov for reorganisering, utvidelser, nyetablering og løpende
vedlikehold av digitale kryssreferanser. Disse går mellom det individuelle
menneskets informasjonsmengde, til de tilknyttede informasjonsstrukturer for medisiner,
mat og kropps påførte medikamenter, - deres kjemiske komponenter, alt i et dynamisk
mønster i kontinuerlig bevegelse og utvidelse.
eME® har inkludert CLAS.eME®.world
i løsningen. CLAS.eME®.world er et klassifiserings- og organiseringsverktøy
som muliggjør de beskrevne organiseringsprosesser, pluss flere -enda mer intrikate
– nå, og i fremtiden.
Rask tilgang til pasientinformasjon for alle som er
autorisert
Den pasient sentriske tilnærmingen til helse eliminerer
behovet for at helseinstitusjoner må "spørre rundt" om
pasientinformasjon eller lagre pasient spesifikk informasjon lokalt.
I stedet vil alle sykehusavdelinger og andre med et
informasjonsbehov, se etter pasientens helseinformasjon, på bestemte nåler i
"Furutreet". Dette kan skje ved direkte oppslag eller ved indirekte
informasjonsinnhenting via f.eks. EPJ systemer.
Informasjonshåndtering og -innsamling på sykehusnivå,
inkludert informasjonsutveksling med alle involverte, blir enkelt når det støttes
av et Pasientsentrisk helsesystem.
Ett "Personlig helsesystem" vil være grunnlaget
for institusjonell helsehjelp i fremtiden. eME® tar sikte på å bli "Det
personlige helsesystemet".
Hendelsesdrevne helsesystemer
Personlig helseinformasjon kommer alltid fra hendelser
knyttet til én enkelt pasient
Informasjon om samme pasient oppdateres av fastleger, medisinske
spesialister, sykehus, terapeuter utenfor sykehuset, samt av kommunale og
offentlige ansatte, som steller med betalinger, hjemmetjeneste organisering
osv. Under pasientundersøkelser, behandlinger og i den
generelle omsorgen oppstår ny informasjon. Ikke bare om pasienten, men også
forbundet med pasienten. (f.eks. serienummeret til pacemakeren han mottok eller
batchnummeret til legemidlet i sprøyten)
Alle aktive handlinger i forhold til pasienten kalles hendelser
I hendelser oppstår pasientsentrert informasjon. For
eksempel, når en blodprøve er tatt (hendelse), oppstår kanskje tre resultater
etter at blodet er analysert og behandlet. De tre analyse-resultatene og annen
relevant informasjon som oppstår er elementer knyttet til pasienten og hendelsen.
Alle diagnoser, medisiner, behandlinger og eventuelle
komplekse medisinske termer/beskrivelser av forhold som har påvirket pasienten
i et sykdomsløp, en operasjon eller skade, blir tilgjengelig til alle tider,
organisert i et strukturert, pasient-sentrisk, pasient-informasjonssystem. Informasjon
indekseres, kodifiseres og organiseres, for å optimalisere tilgangstiden ved
oppslag i og lagring av oppdaterte pasientdata, fra hendelser. Målet er oppslag
på millisekunder.
Pasientens helseinformasjon deles opp
i informasjonsprofiler
Informasjonsprofiler er knyttet til
tilgangsprofiler
De som søker
informasjon om en pasient vil selv alltid være knyttet til en eller flere tilgangsprofiler
i henhold til det informasjonsbehov vedkommende har i sin stilling.
I tillegg får alt autorisert personell tilgang til
pasientens data i "eget fagområde".
I et pasientsentrisk
helseinformasjonssystem eier og godkjenner pasienten bruk og innsikt i
personopplysninger. Alle oppslag i en pasients informasjonsmengde loggføres på
individnivå.
Tjenesten "HUB.eME®.world", oppdaterer
pasientens personlige informasjonsmappe.
Denne prosessen er alltid tilgjengelig. Bl.a. oppdateres evt.
digital informasjon fra pasientens kroppsmonterte sensorer, statusinformasjon
for kroppsmontert elektronikk som pacemakers, hjerteklaffer osv. Kroppssensorteknologien
dekker allerede omfattende kliniske områder, men denne utviklingen har bare så
vidt begynt.
Kontinuerlig oppdatert privat helseinformasjon vil på
forespørsel og med autorisasjon, kunne sendes mellom avdelinger i sykehusenes
interne systemer, mellom leger og sykehus, eller mellom etater i helsesektoren,
kommunale og statlige etater.
Pasientinformasjon hentes ved direkte oppslag eller gjennom et
digitalt håndtrykk, av eksterne datamaskiner, i pasientens digitale
"Informasjonsmappe", som ligger i hans "digitale
informasjonsskuff". Alle som henter informasjon vil få informasjon samme
format, og de trenger bare å tilpasse seg "en type plugg".
Harmonisering av termer, faguttrykk, nomenklaturer/ordforråd
og innholds mangfold
For de som bruker avvikende termstandarder i sitt lokale system,
oversetter eME® - til og fra-, felles systemverdier ved hjelp av "Harmonizer.eME.world®"
som er en ufattelig effektiv digital oversetter med ubegrenset arbeidsområde.
Helse er et internasjonalt tema.
Pasienter flest er individuelle, proprietære, stedbundne og
oftest koblet til et land med et helsesystem. De har en vanlig lege, et apotek
de kjenner, og de går til behandling med tradisjonelle terapeuter. Alt er
"vanlig og hverdagslig", men likevel sliter man med å få sendt
dokumenter trygt også mellom de lokale partene, ja til og med mellom etasjene
på et sykehus.
Når noe ekstraordinært skjer, en ulykke i trafikken, eller
enda verre hvis noe skjer mens du reiser utenlands, oppstår forskjellige og
verre problemer. Et tilfeldig sykehus kjenner ikke personen de skal redde og må
starte med sine analyser fra bunnen av.
Vi har designet, konseptuelt og designmessig, eME® teknologi
som skal brukes over hele verden, med full språklig åpenhet.
Med tilgang til eME®, kan legen og sykehuset i Spania, eller
et annet tilfeldig land, behandle sin norske pasient med all nødvendig
informasjon for hånden, på få sekunder, med oppdatert informasjon i egen språkdrakt*.
Personlige helsesystemer vil trekke
institusjonelle systemer tilbake på sporet.
Jeg kan nevne for norske lesere at innføring av en
pasientsentrert informasjonsfilosofi i helsetjenesten ikke skyver arbeidet med
eksisterende EHR-løsninger på sykehusene, eller det pågående arbeidet med
felles kommunale tidsskrifter, ut i kulden.
Tvert imot kommer problemene i institusjonelle prosjekter
ofte fra mangfoldet og omfanget av informasjonen som skal behandles.
Forenklingseffekten av eME® og innføring av pasientsentrerte prosesser
innebærer at alle systemer kan hente informasjon om pasienten fra et sentralt
referansepunkt. Dette blir det samme som å smøre et gammelt mekanisk maskineri.
Utveksling av informasjon vil finne sted via en kraftig "HUB". HUB
har digital harmoniseringsteknologi som eliminerer tekniske forskjeller mellom
de lokale systemene. Resultatet er en betydelig forenkling av kompleksiteten
knyttet til konfidensiell og trygg overføring av helseinformasjon mellom
partene i helsevesenet.
*) Nasjonale
språkdrakter og-dialekter vil kunne legges til løpende
Pasientopplevelsen du får med eME®
Du besøker legekontoret og har
med deg en "PHD-eME®" enhet.
Hver gang du besøker legen din, tar du med deg hele din "helsejournal", lagret på din mobile smarttelefon og i ditt Private Helse Domene, PHD.eME®.world.
Når du ankommer legekontoret, kobles telefonen via et "kryptert digitalt håndtrykk" til legens datamaskin. Det skjer med en lokalkryptert kortdistanse kommunikasjons-protokoll.
Alternativt kan legen benytte DOC.eME®.world – som blir lege-versjonen av eME® og blir fritt tilgjengelig for ned lasting fra HUB.eME®.world, den digitale, felles service tjenesten i eME®. Uansett kan legen/sykehuset eller andre autoriserte kilder, alltid få opp din komplette, eller en funksjonstilpasset helsehistorie, inkludert alt som har skjedd med deg inntil du ankommer, på sin dataskjerm.
All relevant informasjon er synlig i DOCs Electronic Patient system så lenge oppholdet varer. Arbeidet som gjøres av legen, resepter og kommentarer, oppdateres i eME® enheten og deretter speiles til den skybaserte nivå 2-lagringen (L2eME). Hvis autorisert av deg, kan din lege eller andre autoriserte enheter, koble seg direkte til L2eME når som helst, når de trenger helseinformasjonen din, uten å ha tilgang til din "eME®".
Helseinformasjonen som lagres i eME® er fullstendig, pålitelig og viktigst, kvalitetssikret av et globalt helsesikkerhetskontrollsystem på nivå 3, "L3eME" (beskrevet i det mer omfattende prosjekt-informasjonsheftet) ElectronicMe®
eME® vil fungere som et lokalt
informasjonslager for helsetjenester, en kommunikasjons-plattform for lokale,
medisinske sensordrevne applikasjoner.
Forventet vil bruken av
kortdistansesignaler fra overvåkingsenheter inne i kroppen, eller "på
huden", øke. eME® skal fungere som kommunikasjons-, lagrings og evt. behandlingssenter
for denne informasjonen.
eME®
blir din komplette personlige helseenhet
Du vil ta med all
helserelatert informasjon i lommen, sikker og beskyttet mot
uønsket tilgang, men klar til umiddelbar bruk når det er nødvendig. Din totale
mengde helseinformasjon speiles for komfort og sikkerhet og lagres på en nøytral, trygg serversted.
Fra dette stedet er
det, ved autorisasjon fra deg eller din oppnevnte tilgangsmyndighet, Kone / Ektemann / barn / slektninger / venner, tilgjengelig for
medisinske eksperter uansett hvor du er, i nødstilfeller.
eME® er en frittstående enhet som også arbeider uten kontinuerlig nettkontakt
Følgelig vil enheten inneholde dine
medisinske journaler, røntgenbilder, avlesninger fra sensorer i, eller på
kroppen, pluss sikkerhetsteknologi og tabeller som er nødvendige for å utføre
for eksempel en medisineringskontroll offline, når du måtte føle for det!
Hver gang legen din foreskriver et
nytt legemiddel til deg, må det gjøres en sikkerhetsanalyse for reseptbelagte
legemidler. Denne analysen kan redde livet ditt, der og da! eME® vil undersøke innholdet
i den nye medisinen i forhold til allerede eksisterende medisiner på
legemiddellisten din, din eventuelle allergi- og mat-intoleranseprofil, samt i
forhold til dine eventuelle løpende helseparameteravlesninger, før det blir
gitt grønt lys til bruk av medisinen.
eME® blir ryggraden i ditt private
helsesystem og representerer et komplett, håndholdt og trygt lagringspunkt. Samtidig mottar eME løpende oppdateringer som
bedrer kvaliteten på enhetens basekunnskap knyttet til medisiner, diagnoser og
kjemikalietilknyttet informasjon. Disse oppdateringene vil bli skrevet,
kvalitetssikret og formelt godkjent av et globalt ekspertpanel innen diagnostikk,
medisin, medisinering, og behandlingsmetoder. Med dette elimineres den tiden og
de kostnader som medgår til nasjonale «ekspertvurderinger», - godkjennelser og
uttalelser fra nasjonale nemder som mener å ha innsikt. Et helt lag med
helsebyråkrater kan sendes ut i praktisk helsearbeid.
Omfanget av eME®-funksjonalitet er
bredt. Fra de første symptomene på sykdom, gjennom medisinering, kur design,
helseovervåking, kontinuerlige helsesikkerhetstiltak, ernærings-kontroll og
beskyttelse mot skadelige kjemikalier i hud-påførte produkter, - til forskrivnings
støtte og -kontroll i forhold til interaksjoner, bivirkninger og allergiske
reaksjoner knyttet til reseptbelagte legemidler og OTC-produkter.
For de teknisk interesserte:
To termer trenger en kort forklaring: Sentralt i eME® er en unik digital organisasjonsmetodikk oppfunnet for å kunne realisere prosjektet.
Pasientens informasjon "mappe":
Den digitale individuelt sentrerte "Triplings"
er en trippel sentrisk, flerdimensjonal informasjonsstruktur. Den er designet
for å detaljere hvert menneske globalt, til det laveste kjente nivået, i dag og
i fremtiden. Triplings vil huse og gjøre tilgjengelig digitalt all
kroppsrelatert informasjon om hver person, individuelt.
"Pasientens informasjonsfolder":
Begrepsorganisasjonsmetoden "CLAS™" er den
digitale ryggraden som organiserer og gjør tilgjengelig for visning eller behandling
av individuelle digitale informasjonselementer i løpet av millisekunder. I
tillegg inneholder CLAS ™ termsynkroniseringsteknologien Harmonizer®. De som
ønsker det , kan beholde sine proprietære standarder mens de venter på eventuelle
globale standarder. Harmonizer® bygger bro over «Standardiserings gapet».
Åpne standarder/grensesnitt
Alle helsesystemer over hele verden bør sette søkelys
på og støtte åpne tekniske grensesnitt og nomenklaturer. Dette er en
standardisering alle forstår nytten av og støtter. Dessverre har denne kampen
for felles forståelse gjennom standardisering pågått i flere tiår, så langt
uten en fullstendig og endelig seier til noen.
Standardiserte og åpne tekniske grensesnitt vil være til nytte for alle. La oss håpe vi kommer dit en dag. eME® kunne ikke vente. Derfor designet vi Harmonizer™ for å løse dette problemet for digital informasjon som kommer inn eller ut av systemet.
Kontaktinformasjon
for interesserte parter:
Global Medicines Agency AS
T: +47 90032133
Comments
Post a Comment