En Pasientsentrisk tilnærming til Helse

Vi må tenke nytt i utviklingen av systemer til helsevesenet! 

Global Medicines Agency AS (GMA) og prosjektet eME® (electronicME®) er norske initiativ som tiltrekker seg internasjonal oppmerksomhet for sin nytenkning.

Vi oppmuntrer norske og internasjonale politikere til å tenke stort når helsesystemer  skal utvikles. Ingen land vil komme nær et mål om å utvikle det perfekte helsesystem på egenhånd. 

Det arrangeres ikke verdensmesterskap i utvikling av helsemetodikk. Alle må trekke sammen mot et felles mål for å lykkes.  

Vi er, i Norge som i de fleste utviklede land, velsignet med et godt helsevesen og fantastisk dyktige mennesker som står på og gjør alt for oss pasienter. Likevel er vi idag, i 2022, etter to årtier med kostbar satsing på utvikling mot "verdens beste", tilbake på rute 1 i spillet om trygg, moderne helsemetodikk.  

Felles for verdens digitale helsesystemer er dessverre manglende presisjon. Intern bruk i instusjoner og effektiv utveksling av helseinformasjon, analog og digital, hindres av utilstrekkelige systemer. Resultatet er ineffektivitet, feil, skader og død. Det uttalte målet for oss i Norge bør derfor være å oppnå et kvalitetsnivå som er på linje med de beste land, så raskt som mulig.

Det er ikke et aktuelt innspill til en helsestrategi anno 2022, å si at "Alle institusjoner i helsevesenet må    kunne utveksle informasjon digitalt". Det er en selvfølgelighet som vi alle har visst og savnet de siste 15 år minst! Likevel er dette et mål som gjentagede ganger er beskrevet i det pågående, det tredje eller fjerde, strategiprosjektet om det samme; nye helsesystemer i Norge.

Nå dreier det seg bare om hvordan vi skal kommer videre fra nullpunktet og i mål!

                                -------------------------------------------------------------------


En invitasjon til internasjonalt samarbeid 

For å lykkes må det satses gjennom aktivt internasjonalt samarbeid

Dette er fundamentet for Global Medicines Agency AS (GMA) når selskapet nå forbereder en invitasjon til deltakelse i utvikling av et internasjonalt prosjekt innen helsemetodikk. 

Global Medicines Agency AS (GMA) er et nystartet norsk selskap som med tung erfaring og praktisk kunnskap har investert i utvikling av de unike metoder som er nødvendig for å kunne tilby helse-metodikk som etterspørres i alle land. Vi har brukt tid fordi vi ønsker å kjenne veien til målet, før vi forteller noen om hvor flott alt skal bli. Altfor mange gjør dette i motsatt rekkefølge og uten i ettertid å finne veien til målet.

Målet for etablering av GMA er å bygge et internasjonalt helsemetodikkselskap. Selskapet skal tilby en tjeneste som, med en rik meny av metoder, skal tilby tjenester, kunnskap og støtte til et globalt helsemarked. Selskapet sikter på å løfte det mest kompliserte innen digitale helsesystemer, den digitale informasjonsutvekslingen og etablering av digital presisjon, ut av sykehus, helseinstitusjoner, legekontor og andre helserelaterte virksomheter, ved å tilby en «digital stikkontakt» til en global tjeneste, - en ny helse rettet kommunikasjonsindustri.  

GMA AS skal i tillegg til «eME.world», det prosjektet som beskrives her, dekke andre helserelaterte problemstillinger. Disse er bl.a. knyttet til organisert utvikling og produksjon av medisiner, utvikling av global anskaffelsesmetodikk til helsesektoren, samt om helse-politiske forhold som leverandører og helseinstitusjoner må løse sammen.

Ved å åpne for mulighet til nærmest ubegrenset, pasientfokusert, informasjonsdeling mellom offentlige helseadministrasjons-systemer, samt med støtte til etablert proprietær helse teknologi som allerede er på plass, vil GMA skaffe verden en ny plattform for medisinsk samarbeid og utvikling.

eME® er et norsk internasjonalt helse initiativ

Utviklingen av et internasjonalt samlende helsesystem krever etablering av et kompetent, internasjonalt, administrativt og teknisk utviklingsmiljø med tilstrekkelig kapasitet og kompetanse.  

Norge kan være et flott sted å forankre et slikt prosjekt fordi vi som et av meget få land, fremstår som en mulig nøytral origo i en forent helsefokusert verden. Forutsetningen er engasjement fra Norske Helsemyndigheter fra oppstart.

eME® setter Norge på verdenskartet innen nytenkende helsemetodikk, hvis helsemyndighetene ønsker å delta. 

eME® er designet for å bli "Alle helsesystemers mor"!


Sentralt i eME® ligger meget avanserte binære, digitale og analoge metoder.

Disse gjør det mulig å organisere, harmonisere og distribuere, helsedata av alle slag mellom alle systemer. 

Metodene inkluderer bl.a. etablering av ny og unik kultur for individuell, personlig behandling av digital helseinformasjon.  Helseinformasjon lagres og behandles slik den oppstår, pr. individ, utenfor kontroll eller følelse av eierskap fra institusjoner eller behandlere.

Enkel og rask tilgang til helseforskningsmateriale

Metodene innebærer bl.a. at det kan etableres en unik plattform for klinisk helseforskning. Denne        oppdateres kontinuerlig, men befinner seg på mer enn armlengdes avstand fra personlig                     identifiserbar pasienttilknyttet informasjon. Helse-informasjon knyttet til hvert enkelt menneske anonymiseres og akkumuleres inn i et felles digitalt helseinformasjonslag, tilpasset forskning. Forskningen blir derfor dagsaktuell med tilgang til forkningsmateriale som har oppstått hos lokale pasienter samme dag.

Pasientens helsedata er tilgjengelig på sekunder for alle med tilgangsrett  

Tilgang til den enkelte persons helsedata opprettes og vedlikeholdes gjennom den personlige helseenheten eME-PHD, samt fra alle digitale EPJ-, og institusjons systemer, etter det tilgangsmønster som etableres. Oppdatering fra- eller henting av oppdatert av digital informasjon fra EPJ systemer, digitale systemkomponenter og sykehusenes hovedsystemer, vil skje på millisekunder.

Viktig: Pasient tilknyttet informasjon leveres inn og hentes ut på de informasjons- og nomenklaturstandarder den enkelte informasjonsbruker foretrekker, helt uavhengig av hva "naboen" benytter. Det er dette som er profesjonell åpen informasjonsutveksling.   

Metodene løser opp og faktisk "digitaliserer vekk", den informasjonsforstoppelsen som i dag invalidiserer helsevesenets informasjonsutveksling. Dette skjer ved å muliggjøre utveksling av digitalt feilfri, presis pasientinformasjon mellom alle helsesystemer

Metodene som er bygget inn i eME® styrker og effektiviserer også alle pågående helseprosjekt, i Norge og i verden. Metoden "Simlrs World of digital accuracy" er kort omtalt senere i dette dokumentet.  

 


eME®- Pasientsentrisk tilnærming til helse

Innledning om grunnpilarene i GMA-prosjektet eME®

Timingen av initiativet til å informere om eME®, er ikke tilfeldig valgt. Helsesystemer anno 2022, både i Norge og globalt, er i dårlig forfatning. De setter den enkelte pasient i fare på grunn av feil og unøyaktigheter, sliter ut helsepersonell og spiser av offentlige og private kapitalreserver med unødvendig høye priser på medisiner og forbruksvarer.  

Under det forberedende arbeidet ble det klart at helsesystemer verden over er synonymt med et omfattende kaos av "standardisert" informasjon. Dette udiskutable kaos medfører bl.a. at man ikke får tilstrekkelig effekt fra tusenvis av institusjons-sentriske helsesystemer. Alle roper på mer standardisering og mer åpenhet, ----- men å rope hjelper dessverre ikke.

Temaene "standardisering" og "forenkling" behandles senere i dette notatet, men allerede innledningsvis vil jeg fremheve følgende:

eME® prosjektet bygger på følgende absolutte påstander!    

a.       For å kunne gjennomføre en total digitalisering og harmonisere alle Helsesystemer i verden, må en universell, digital, informasjons-struktur for menneskekroppen etableres. Den vil åpne for avansert og trygg bruk av Kunstig Intelligens til å utvikle og drive systemer for bedre helse.   

b.       Den tekniske løsningen må legge til rette for at alle digitale Helsesystemer, uansett hvilke valg som er gjort for informasjonsstandardisering i egen proprietær verden av terminologier, nomenklaturer, kodifiseringer, faguttrykk og språkprofiler, inkluderes i det digitale fellesskapet. Dette skal kunne iverksettes uten å måtte endre egne proprietære standarder.

c.       Først når dette er på plass kan alle helseenheter knyttes til og utnytte en felles digital og standardisert verden av digital nøyaktighet, inkludert de kunnskapsmengder som organiseres og lagres der.

d.      Global harmonisering innen helse vil åpne for at små og store helseapplikasjoner, - fra legens EPJ system og det lokale offentlige kontor som trenger input til sine oppgaver, til gigantsykehusenes mangfoldige krav til oppslag og informasjonsleting, kan fungere i alle markeder og på tvers av alle språk.*

*) Språkimplementering vil skje suksessivt

eME® er konstruert med Pasienten i sentrum, - det lønner seg!

I klassiske diskusjoner om helsemetodikk dreier mye seg om institusjonenes-, legenes-, pleiernes- og journalførernes problemer, oftest knyttet til utveksling av informasjon internt og mellom eksterne enheter. Pasienten dukker sjelden opp i disse diskusjoner. I eME® står alltid pasienten i sentrum, det lønner seg for alle!

Kan vi bygge bro over standardiseringsgapet?

I løpet av de siste tre tiårene eller mer har vi opplevd at helseadministrasjonssystemer designet og utviklet med institusjonelt fokus, blir ineffektive og unøyaktige. For eksempel kan ikke store og små, lokale sykehus utveksle digital informasjon på grunn av forskjellig bruk av medisinske termer og – språk. Dette er situasjonen til tross for milliarder investert i tilpassing av lokal helsemetodikk til "dagens standard" i den enkelte institusjon for å avhjelpe problemet. 

Det å løpe etter standarder som endrer seg uten stop, med kostbare endringskonsulenter som nettopp lever av endringer og tilpassinger, fører ikke til målet.    

Helsevesenet må imøtekomme både det som er standard og det som er mangfoldig. Bare en pasientsentrisk systemtilnærming kan oppfylle dette målet i sin helhet.

Alle ønsker vi at standardisering etter "gamle skolebokmetoder" skal lykkes, men dessverre!

Mer enn 40 år i den "digitale verden", hele tiden med pågående standardisering, etablering av nye nomenklaturer til erstatning for de gamle (ICD9, ICD10, ICD11, osv.), har formet inntrykket av at Standardiserings-industrien er standardiseringens fiende.

Manglende faktisk standardisering er en av grunnene til at helsesystemer ikke kommuniserer.

Faktum er at hundrevis av standardiseringsinitiativer har pågått i årtier uten å være nær en løsning. Individuelle preferanser, stor påvirkning fra lokale besserwissere som vet bedre, samt det viktige faktum at "standarder" ikke er statiske, men dynamiske, skaper den dynamikk som dreper effekten av standardisering.

Et tanke-eksperiment om de pågående standardiserings prosjekt:

La oss tenke oss det umulige; På et tidspunkt er alle standardiseringsmål nådd. Alle nomenklaturer, termbeskrivelser, det medisinske språk og den formelle medisinske dialogen mellom fagmiljøene er definert og klar. Nå gjenstår innføring og implementering av de nye standarder. For å unngå nytt kaos må dette iverksettes over svært kort tid, helst samtidig for alle institusjoner! Flere titalls sentrale informasjonsstrukturer skal innføres/endres, nye fremmede uttrykk for de dagligdagse ting må innføres og læres, opplæring av personell og tilbakesporingsautomatikk til "gammelt begrep" for alle eksisterende dokumenter må etableres for alle styrende identifikatorer, individuelt i hver institusjon.

Omfanget av dette arbeidet er aldri kartlagt. Det er fullt mulig og sannsynlig at arbeidet med standardisering fører til et mål som uansett er uoppnåelig fordi kostnader og risiko ved gjennomføring av alle endringer og konsekvensene av disse blir umulig å akseptere.    

MIn innstilling i GMA er at det er naivt å tro at standardiseringsprosesser i helsevesenet vil skje ved å tvinge helseenheter til å tilpasse seg omforente standarder for terminologi, koder, vilkår og uttrykk. I tillegg til omfanget av implementeringsarbeidet (nevnt over) er det et faktum at ikke et eneste av de allment aksepterte standardiserte informasjons-sett, har sett dagens lys hittil!   

GMA introduserer  The Harmonizer™, en bro over standardiserings gapet

GMA har bygget en bro over standardiserings-gapet med "The Harmonizer™".  Denne digitale "broen" er en helt sentral del av eME® og et viktig element i GMA/eME® prosjektet. Vi mener at "Broen" er en forutsetning for at nasjonal og internasjonal informasjonsutveksling, på tvers av standarder og begrep, kan gjennomføres. 

Målet er å innføre total medisinsk informasjonsutveksling uten at den enkelte virksomhet endrer sine interne preferanser for koder, nomenklaturer eller termuttrykk.

Effekten av "The Harmonizer er forklart lengre ut i dokumentet.   

Introduksjon til eME® prosjektet.

eME® er en viktig komponent i en mer omfattende teknisk/konseptuell plattformutvikling i regi av Global Medicines Agency AS (*).

Da vi designet, beskrev og utviklet basisteknologiløsningene for eME®, ble det viktig å inkludere en modell for den informasjonslogistikken som et "Personlig helsesystem" innebærer.

I løpet av dette arbeidet blir det tydelig hvorfor kostbare og funksjonsrike helseinstitusjonsfokuserte systemer, systematisk og i alle land, ikke når sine funksjonelle mål.  

Vi designet eME® for å betjene og beskytte pasientene - hvert enkelt menneske, i deres hverdag. Den betydelige positive effekt metodene har, også på de tekniske omgivelser rundt pasienten, på sykehus og i mindre helseinstitusjoner, er en godt planlagt og forventet bonus!       

eME® setter søkelys på helsetjenester generelt, ernæring og på kroppens eksponering for kjemiske påvirkninger, inkludert effektene fra legemidler. Informasjonsmengden knyttes til enkeltmennesket via eME® den strukturen vi kaller "Det digitale mennesket" - den digitale representasjon av hvert individ.  

Med dette utgangspunktet og med den digitale kompleksiteten under kontroll, ble muligheten for å legge inn dramatisk forenkling av institusjonelle helsesystemer tydelig. Effekten kommer når man har søkelys på pasienten - alltid!

*) eME® inngår i et mer omfattende helseprosjekt, Prosjektet GMA®.  I prologen blir plattformen og prosjektet beskrevet og forklart.  

Vi våger følgende påstander:

Innføring av et pasientsentrert konsept i henhold til retningslinjene for eME® bidrar med en betydelig forenklingseffekt også til institusjonelle helsesystemer.

eME® med sin tre-nivåers informasjonslagringsplattform introduserer forenklende metoder, absolutt digital presisjon og 100% synkroniserte data på tvers av alle helseinstitusjoner. Uten dette ambisjonsnivået kan jeg trygt si at investeringen i nasjonale helsesystemer i Norge og andre land vil mislykkes - igjen.

Nye systemer uten disse elementer vil bli like verdiløse som de forrige utgavene av det samme.

Ser man på tidligere feilslåtte strategier i ettertid, oppdager man at aspekt som lett kan oppnås med forenkling, er utelatt eller mangler. Disse mangler og utelatelser må forstås og utbedres i fremtidige prosjekter.   

Kort om pasient- og hendelsesdrevne helse-informasjonssystemer

Begrepene "Pasientsentrert-" eller "Pasient-sentrisk tenkning" beskriver best i vår "eME® filosofi": 

Alle mennesker er pasienter. Helsetjenester handler om mennesket, ikke om institusjonene.

De som ser nøye på effektene av å innføre Pasientsentriske helsesystemer blir overrasket over den kraftige forenklingseffekten som inntreffer i et pasientsentrisk helsesystem sammenlignet med dagens institusjonsorienterte systemer.

eME® forenkler med andre ord probelmestillinger som har blitt fremstilt unødvendig komplisert tidligere.

Informasjonssystemer innen Helse er systemer, ikke helse.

Digital informasjon som produseres, lagres og behandles i helse-informasjonssystemer er alltid pasientrelatert.

Mange av de som arbeider i helseinstitusjoner har den viktige oppgaven å registrere informasjon om pasienten, til bruk i helsevesenet. Informasjonslogistikken knyttet til den innsamlede og registrerte informasjonen, behandlingen og presentasjonen - er det vi kaller "Helsesystemer". Det dreier seg med andre ord ikke om personer, roller, stillinger, ansettelsessteder eller annet.

Vi snakker alltid om informasjon knyttet til én person av gangen, ikke til tusenvis samtidig, slik det skapes et inntrykk av i pågående offentlige diskusjoner.

eME® prosjektet er nytenking og internasjonalt samarbeid

Prosjektet skal forbedre, inspirere og skape!

eME® bygger bro over standardiseringsgapet og etablerer digital samhandling, med intelligent teknologi og kreative prosesser basert på en digital presisjon som åpner for vellykket bruk av kunstig intelligens.  

Prosjektet bygger på en omfattende teknisk, konseptuell digitaliseringsplattform etablert gjennom en mer enn femårig planleggingsperiode som nå ligger bak oss.

eME®-prosjektet bygger på at en plattform for internasjonalt samarbeid skapes!

Ved å initiere en praktisk og utførende samarbeidsmetodikk bygget på praktiske og resultatorienterte ressursser fra de faglig tilknyttede akademiske fag, interesserte studenter og erfarne ekspertgrupper fra industrien, sikres nødvendig ferdighetsmangfold.

Prosjektet vil bl.a. invitere studentene inn i dedikerte medisinske-, farmasøytiske- og ernæringsorienterte ekspertgrupper. Ekspertise og ferdigheter fra mange land skal bidra til å oppfylle systemplanen: "Bygge og vedlikeholde et globalt, standardisert, Personlig helsesystem".  

Områder som kommunikasjon, nettverkssikkerhet, applikasjonsutvikling og utnyttelse av kunstig intelligens, skal bearbeides ved at studenter og operatvt teknisk personell fra førsteklasses leverandører, settes sammen for å utvikle optimale løsninger i en prioritert rekkefølge.

Mange vil raskt trekke Akademia kortet når de leser dette: "Her må forskingen koples på!". Det er nødvendig for meg å presisere at eME ikke er et forskningsprosjekt, men et gjennomførende utviklingsprosjekt basert på nye teknikker som har oppstått basert på kunnskap og erfaring. Evne til kreativ tenkning vil være styrende. Til en viss grad vil det herske forsknings aversjon i prosjektet, det henger ingen doktorgrader å venter her, kun interessant, utviklende, men hardt arbeid.  

Forskning eller ikke? 

Dessverre blir studenter generelt matet med for gammel informasjon sammen med historiske globale teorier og studier, tanker som allerede er tenkt og prøvet. Effekten er at verden har stått stille i flere tiår på vitale områder innen medisinsk informasjonshåndtering på grunn av manglende kreativitet.  

I det globale prosjektet eME®, vil studentene gå inn i et landskap der hovedveien mot målet, en revolusjonerende organisasjons- og indekseringsmetode for individrelatert og medisinskfaglig informasjon, er det eneste kartet. Derfra er kreativitet, nøyaktighet, energi og internasjonal utveksling av ideer ikke bare verdifullt, men betingende for å nå målet; å skape en "så nær perfekt" løsning som mulig, i et dynamisk design som blir forbedret hver dag. 

eME®-prosjektet betyr gjennomgående og dyp forenkling

"Pasienten" – det Helsesystemer roterer rundt, er bare svært sjelden fokuspunktet når helsemetodikk diskuteres.

Fokuset er på institusjonene. Deres problemer, tekniske systemer, innholds- interoperabilitet, unøyaktigheter og feil, er favorittemnene for de tekniske ekspertene som inviteres inn i diskusjoner rundt nye helsesystemer.  

Ingen introduserer "forenkling", "opprydding" og "etablering av absolutt presisjon" som naturlige ingredienser i prosessene. Kun de færreste vet hva "Pasientsentriske løsninger" betyr, hva de innebærer og hvilke effekter de har på utviklingstid, kostnader og helsemessige resultater oppnådd i helseinformasjonsutvekslingen. Dette tema forbigås i stillhet.  

"Ekspert"-konsulenter elsker kompleksitet og vil aldri anbefale forenklinger!

De fleste "ekspertkonsulenter", spesielt de som leder an i "hva vi må gjøre" diskusjonene i Webinarer, seminarer og internettdiskusjoner om helsesektoren, uten å si et ord om "hvordan", sitter ofte også med i prosjektene som betalte ressurser. Der sitter de sammen med ditto profesjonelle utredere og -forskere. Alle har alle egne private agendaer og rir på "Kompleksitetens brede rygg". I praksis lever de av og for kompleksitet. Jo mer unødig komplekst og uløselig, dess større blir deres "ekspert ego".

Dette er oftest anerkjente "eksperter", professorer, forelesere, eller andre teoretikere som bygger troverdighet på "forståelse". De færreste har med suksess, satt sin fot i et praktisk utviklingsprosjekt.  

Dessverre medfører mangelen på faktisk og grunnleggende teknisk forståelse hos disse rådgivere en risiko for at det som er komplisert og som ofte må løses først, blir ignorert. Dette skjer samtidig som uforankrede, spektakulære, fargerike og spennende visjoner legges frem - som lett oppnåelige.

Disse menneskene, som det finnes tusenvis av i Norge, vil aldri anbefale forenkling.

Når man leser gjennom det lille som finnes igjen av et av de titalls norske forprosjektet til helse prosjektet Akson/En Innbygger – en journal, finner man side opp og ned med selgende projeksjoner av hvor fint det skal bli, men knapt et ord om hvordan komme dit, til en pris av nesten 100 millioner konsulentkroner! 

Også de konsulentselskapene som vinner utviklingskontraktene, elsker kompleksitet

Med et stort antall konsulenter til flere tusen kroner pr. time, hvorav mange selges som "eksperter" selv om de kommer rett fra skolen uten arbeidserfaring eller kunnskaper, elsker de globale konsulentselskapene komplekset, uoversiktlige og evigvarende prosjekter, uten bindende tidsfrister.  

Drømmescenario er norske helseprosjekter. De fremstår udefinerte, tilsynelatende abstrakte, med "anerkjent høy kompleksitet" (ref. overstående). Oppdragsgiver vet åpenbart ikke hva han vil ha og stoler på utviklerne. Utviklingstid og kostnader spiller ingen rolle når man tilsynelatende har ubegrensede midler, intet tidspress og støtte fra politikere som trenger en historie til sine velgere. De ansvarlige politikere fremstår i tillegg som naive ambassadører for aksept av manglende leveringer, uprofesjonell oppførsel og generelt digitalt uvett, både hos ansatte ledere i e-helsevesenet og hos de store "seriøse" leverandørene, år etter år.

Når oppdragsgiver i tillegg aksepterer milliardoverskridelser og flere års forsinkelse uten at alvorlige og rettslige skritt mot leverandører som har påtatt seg oppgaver de ikke mestrer iverksettes, blir resultatet det vi kjenner. En ren fiasko og ingen systemer i drift. 

Konsulenter som betales pr. time, spesielt "The majors"*, anbefaler sjelden enkleste vei til målet. De vil som "eksperter" anbefale unødvendig raffinering og komplisering f.eks. tilpassing av lokale sykehus-systemer til floraen av nasjonale og "globale vilkårs-, term- og nomenklaturstandarder"Disse oppdragene som er kostbare, uendelige og kompliserende, har gjennom de siste 30 årene knapt beveget informasjons- eller helsesystemkvaliteten i positiv retning. De har derimot påført det internasjonale samfunnet enorme og unødige kostnader, uten at forbedringer kan spores!

*) Uttrykket "The Majors" brukes som et begrep for de store og ofte globale konsulentselskapene. Disse påtar seg oppdrag og innkasserer milliarder fra sykehus og helseinstitusjoner over hele verden for å "løse eller avhjelpe", dagens helseinformasjonskaos. Med få unntak finner man havarerte, haltende og kasserte helseprosjekter i hele verden. Fellesnevneren er, sammen med tilstedeværelsen av minst en av "The Majors", ufattelig store og oftest helt bortkastede investeringer, liten eller ingen forenklingseffekt, evigvarende vedlikeholdsarbeid og ingen reduksjon i det digitale kaos som kveler effektiviseringsarbeidet på sykehusene.

En fokusendring fra Institusjonssentrisk til Pasient-sentrisk vil medføre umiddelbare og massive, praktiske og økonomiske gevinster

De Institusjonssentriske systemene har bevist sin utilstrekkelighet over flere tiår, nå trenger de hjelp for å fungere som vi ønsker!

I løpet av design- og metodeutviklingsfasen for eME® ble effekten av Pasient-sentrisk fokus åpenbar.

Det bør ellers ikke bli noen diskusjon mellom faglige eksperter om "Pasient-sentriske" eller "Institusjonell-sentriske" metoder! Begge metoder må benyttes, men grunnpilaren og teknisk informasjonsorigo må være knyttet til Pasienten.

Pasient-sentrisk fokus vil forbedre den totale kvaliteten på alle helsesystemer.

Et Pasient-sentrisk fokus vil ikke overskygge, hindre eller redusere betydningen av et helseinstitusjonelt fokus, men tvert imot skape det fundament av presisjon som er nødvendig for at institusjonssystemer skal bli effektive.   

GMA AS påstår at ved å skape "Electronic ME™", (eME®) basert på en Pasient-sentrisk, presis og flerdimensjonal digital informasjonsstruktur, vil det "digitale livet" i helse-institusjonene blir enkelt og smidig. Kostnadsbesparelsene vil være enorme, sykepleiernes og legenes frustrasjonsnivåer reduseres. Umiddelbar og ubegrenset tilgang til oppdaterte digitale pasientjournaler, på tvers av dagens tekniske og geografiske barrierer, vil være tilgjengelig, og eventuelle språklige hindringer fjernes.

Effektene som beskrives over er det en Pasientsentrisk tilnærming til håndtering av helseinformasjon vil legge til i verktøykassen til alle helseinstitusjoner, små og store.

Aller viktigst; dette gagner det ofte oversette elementet i kjeden av helsemetodikk; pasienten.

Om dagens Institusjonssentriske helsehverdag

Straks en person kommer inn på et legekontor - eller et tilfeldig sykehus, er han i en institusjons-sentrisk sfære. "Institusjonell" fordi den lokale tekniske, medisinske og farmasøytiske informasjonshåndteringen alltid er unik for denne institusjonen. Mye energi, kostnader og tid kan legges i å oppnå institusjonsstandarder, men til ingen nytte og helt unødvendig. Det er stor grad av likhet mellom institusjoner, men de er alltid unike totalt sett. Unike og ustandardiserte – alltid!

Bl.a. vil teknisk utrustning alltid være individuell. Apparatoppsettene er forskjellig, unike og dermed ustandardiserte, men fullt funksjonelle. Institusjonelle prosedyrer er alltid institusjonsspesifikke, tilpasset til de installerte systemer og deres parametere, relevante og korrekte in situ.

Anta at pasienten ved en tilfeldighet besøker et annet legekontor eller legges inn på et annet sykehus enn det han normalt tilhører, kanskje i et annet land. I så fall vil oppsett, regler, standarder, medisinsk utstyr som brukes, ja til og med medisinering være forskjellig.

Problemet i dag er at EPJ-systemene i de to institusjonene, pasientens vanlige og det som er utførende, ikke kan gjennomføre digital informasjonsutveksling på det nøyaktighetsnivået som kreves i helserapportering. Ofte overføres helseinformasjon i skriftlig "brevform" med tekstlige "ikke kodede" beskrivelser, evt. som supplement til den kodestandard avgivende organisasjon benytter.

Mangelen på interoperabilitet, kodeoversettere og dermed bortfall av muligheter for presis og rask sammenstilling av medisinske resultater og -informasjon, er roten til det påståtte og faktiske, globale kaoset i helseinformasjon.

GMA har utviklet metoder som representerer og inneholder en løsning på den utfordringen som beskrives over. Kompleksiteten knyttet til digital organisering av medisinsk informasjon om hvert enkelt menneske på kloden, standardisert og likt for alle, er løst. Bl.a. med metoden "Simlrs® World of Digital Accuracy™", organiseres personlig helseinformasjon uavhengig av en Nomenklatur- og Standardiseringsindustri som kun virker forsterkende på det digitale kaos. Samtidig som det ferdig organiserte resultatet kommuniserer individuelt med alle brukeres individuelle, proprietære standarder.

Innføring av en pasientsentrisk tilnærming forenkler dette scenario over natten

Pasientinformasjon fra EPJ-systemer, uansett hvilken norm/standard som brukes lokalt, vil bli harmonisert** før den pasient sentriske helseinformasjonen oppdateres i pasientens personlige eME®-informasjonsstruktur.

Det tilfeldige institusjonsrettede it-systemet som brukes av legen, sykehuset eller andre som adresserer eME® for å finne informasjon om pasienten, vil kunne lese og behandle informasjonen i sin lokale termstandard, samt på et valgt hovedspråk, f.eks. engelsk, eller sitt eget morsmål, hvis dette er etablert i eME®. Ingen lokal tilpassing blir nødvendig.   

Det er viktig å forstå betydningen av denne funksjonaliteten. Umiddelbar felles tilgang til harmonisert og utvetydig pasientinformasjon fjerner de problemene som forårsaker det nåværende helseinformasjonskaos. Harmoniseringen åpner for smertefri nasjonal og global helsestandardisering, inkludert lingvistikk.

**) Senere i dette dokumentet er effekten av informasjonsharmoniseringsverktøyet, Harmonizer™, beskrevet. Kort sagt, Harmonizer™ justerer data som går inn og ut av pasientsentrisk helseinformasjonslager, i henhold til mottakernes / avsenderens standarder / behov.

I dette perspektivet blir behovet for og viktigheten av å oppdatere pasientens "pasientrelaterte informasjon" umiddelbart, fra institusjonssentriske helsesystemer av alle slag, inn i det sentrale Pasientsentriske helseregister, lett å forstå. All pasientrelatert medisinsk informasjon skal alltid ligge i pasientens egen eME® profil, i hans eget private inforasjonslager i eME.world. Dette informasjonspunkt vil fungere som den primære synkroniseringsmotoren for all institusjonell bruk av pasientens helseinformasjon.

Pasient-sentrisk eksempel-scenario for et sykehus:  

Med pasienten foran seg kan en sykehuslege bestille at for eksempel røntgenbilder blir tatt. Bestillingen lagres digitalt i pasientens Pasientsentriske helseinformasjonslager, som en ventende prosess. Når pasienten kommer til røntgenlaboratoriet, blir legens bestilling, den "ventende prosessen" plukket opp, lest og tolket av røntgenmaskinoperatøren eller bedre, av røntgenmaskinen selv. I begge tilfeller, styrt av pasient biometriske avlesninger eller av grunnleggende digital profilinformasjon som er strek-kodet eller tastet inn, vil røntgenmaskinen utføre den bestilte prosessen - og oppdatere resultatene/røntgenbildene i Pasientens Helseinformasjonslager.  

Produsenter av røntgenmaskinener og annet avansert medisinskteknisk utstyr vil applaudere denne muligheten til å levere utstyr som kan standardiseres i henhold til digitalt definerte oppgaveprofiler. Produsentenes oppgave begrenses til å forberede utstyret til å kunne lese "Planlagte oppgaver" i pasientens del av det Pasientsentrisk helseinformasjonslager. Med ervervet digital kunnskap kan enheten selv, sette i gang klargjøring inkludert fremvisning av evt. instrukser til sykepleier/operatør som støtte for prosessen. Deretter rapporteres prosessen digitalt, merket med "røntgenbilde" og oppdateres til den korrekte "nålen" på pasientens personlige helseinformasjons "furutre" (beskrives senere).

-------

Etter å ha fullført sin oppgave i forhold til pasienten og gjennomført den medisinske rapporteringen i pasient-sentrisk helseinformasjonslager, trenger sykehuset ikke lagre eller oppdatere pasientens EPJ-informasjon lokalt med mindre dette ansees formålstjenlig av andre grunner. Ved å hente fersk informasjon hver gang ved behov, elimineres risiko for å operere på utdaterte helsedata.  

Alle som trenger denne pasientens pasient-sentriske informasjonen kan, forutsatt autorisasjon, hente den på samme måte som sykehuset, ved å plukke den opp fra den forutbestemte "furunålen".

Oppdatert, nøyaktig og komplett pasientinformasjon, blir tilgjengelig for alle til enhver tid, tilfeldig og i løpet av sekunder når det er nødvendig.   

Man vil aldri mangle pasientjournaler, rapportering eller informasjonsgrunnlag for medisinsk handling, forårsaket av mangel på interoperabilitet mellom helseinstitusjoner.

Det er ikke behov for at individuelle institusjoner, inkludert den "gode gamle private legen", beholder, oppdaterer og lagrer, elektroniske (eller håndskrevet!) Pasientjournaler i lokale pasientregistre.  

Forenklingseffekten for brukerne er massiv!

Leger vet at pasienten i pasientstolen eller på bordet i operasjonssalen har blitt behandlet av mange leger tidligere, men alltid ikke hvem, når, hvor eller for hva. 

Med eME® har pasienten hele bildet selv, oppdatert i sin håndholdte eME® enhet. Helseinstitusjoner av alle slag kan hente oppdatert informasjon der, eller alternativt samle inn informasjon knyttet til den aktuelle pasienten, fra ett sentralt punkt, i løpet av sekunder.

Fra én kilde kan sykehussystem, EPJ-system, AI-støttede algoritmer i diagnostiserings-, forskrivnings-, medisinerings-, – kur design analysesystemer osv., - samle oppdatert pasientinformasjon i løpet av sekunder, basert på en kommunikasjonsplattform som er "kjent for alle". eME® blir over tid også språkuavhengig. Fra start vil minst ett av de store internasjonale språk være fullt iverksatt.

eME® har en metode for å lage komplette digitale profiler av hver person på jorden i dag og i fremtiden, inkludert informasjonsstrukturen og den støttende digitale oppslagsteknologien som passer.

For forskerene:

Mange land har historiske demografiske og medisinske informasjonslager for fremtidige forskningsformål. Disse filene er som regel utilgjengelige ved normale digitale midler med den hastigheten og kostnaden som anses akseptabel i dag. Dette løses med eME®.

Med liten eller ingen tilpasning vil ovennevnte digitale profilerings- og oppslagsteknologi også fungere som basissystem for å bringe historisk medisinsk materiale innen rekkevidde til forskere som er interessert i dette til forsknings formål. I dette tilfellet betyr begrepet "innen rekkevidde" direkte digitalt oppslag uten noen praktisk målbar svartid, eller AI-drevne algoritmiske-, kombinerte- og/eller analytiske oppslag med variable responstider. Disse vil kunne variere fra sekunder til minutter med oppslags typer på felles aktuell og historisk informasjon langs samme eller varierende informasjonsstrukturelle baner.

Illustrasjon av informasjonslagring og -organisering:

Alle mennesker som skal arkivføres i eME® systemet får sin egen informasjonsbase, - et informasjons "Furu-tre". Alle informasjons-trær er i strukturen like. De har samme antall hoved- og sidegrener, nøyaktig det samme antall nåler, alle plassert etter nøyaktig de samme nålemønster.

Hver lik nål på trærne er forutbestemt for én bestemt persons informasjon.

Når et barn fødes, - ved det første kontakt med helsevesenet, får dette mennesket sitt eget helse-informasjons tre. Det er tomt for informasjon ved fødselen, men fylles opp med informasjon løpende. Etter hvert som helse-informasjon oppstår, oppdateres den fra kilden. Detaljert, personlige informasjon av alle typer, "festes" på sine spesielle, forutbestemte "nåler" på hvert menneskes personlige digitale, helse-informasjons-tre. Man beholder og utvikler sitt helseinformasjons tre gjennom hele livet. For eksempel blir alle blodtrykksverdier som måles for denne personen over tid, "festet" til nålen i samme posisjon som alle andre bruker til dette formål på sitt personlige "furutre".

Klassifisering og kryssreferanser

Organiseringen av informasjonen, illustrert over som et Grantre, er en digital multisentrisk, flerdimensjonal datastruktur som ivaretar det kontinuerlige behov for reorganisering, utvidelser, nyetablering og løpende vedlikehold av digitale kryssreferanser. Disse går mellom det individuelle menneskets informasjonsmengde, til de tilknyttede informasjonsstrukturer for medisiner, mat og kropps påførte medikamenter, - deres kjemiske komponenter, alt i et dynamisk mønster i kontinuerlig bevegelse og utvidelse.  

eME® har inkludert CLAS.eME®.world i løsningen. CLAS.eME®.world er et klassifiserings- og organiseringsverktøy som muliggjør de beskrevne organiseringsprosesser, pluss flere -enda mer intrikate – nå, og i fremtiden.

Rask tilgang til pasientinformasjon for alle som er autorisert 

Den pasient sentriske tilnærmingen til helse eliminerer behovet for at helseinstitusjoner må "spørre rundt" om pasientinformasjon eller lagre pasient spesifikk informasjon lokalt.

I stedet vil alle sykehusavdelinger og andre med et informasjonsbehov, se etter pasientens helseinformasjon, på bestemte nåler i "Furutreet". Dette kan skje ved direkte oppslag eller ved indirekte informasjonsinnhenting via f.eks. EPJ systemer.   

Informasjonshåndtering og -innsamling på sykehusnivå, inkludert informasjonsutveksling med alle involverte, blir enkelt når det støttes av et Pasientsentrisk helsesystem.

Ett "Personlig helsesystem" vil være grunnlaget for institusjonell helsehjelp i fremtiden. eME® tar sikte på å bli "Det personlige helsesystemet".

Hendelsesdrevne helsesystemer

Personlig helseinformasjon kommer alltid fra hendelser knyttet til én enkelt pasient

Informasjon om samme pasient oppdateres av fastleger, medisinske spesialister, sykehus, terapeuter utenfor sykehuset, samt av kommunale og offentlige ansatte, som steller med betalinger, hjemmetjeneste organisering osv.   Under pasientundersøkelser, behandlinger og i den generelle omsorgen oppstår ny informasjon. Ikke bare om pasienten, men også forbundet med pasienten. (f.eks. serienummeret til pacemakeren han mottok eller batchnummeret til legemidlet i sprøyten)

Alle aktive handlinger i forhold til pasienten kalles hendelser

I hendelser oppstår pasientsentrert informasjon. For eksempel, når en blodprøve er tatt (hendelse), oppstår kanskje tre resultater etter at blodet er analysert og behandlet. De tre analyse-resultatene og annen relevant informasjon som oppstår er elementer knyttet til pasienten og hendelsen.

Alle diagnoser, medisiner, behandlinger og eventuelle komplekse medisinske termer/beskrivelser av forhold som har påvirket pasienten i et sykdomsløp, en operasjon eller skade, blir tilgjengelig til alle tider, organisert i et strukturert, pasient-sentrisk, pasient-informasjonssystem. Informasjon indekseres, kodifiseres og organiseres, for å optimalisere tilgangstiden ved oppslag i og lagring av oppdaterte pasientdata, fra hendelser. Målet er oppslag på millisekunder.

Pasientens helseinformasjon deles opp i informasjonsprofiler

Informasjonsprofiler er knyttet til tilgangsprofiler

De som søker informasjon om en pasient vil selv alltid være knyttet til en eller flere tilgangsprofiler i henhold til det informasjonsbehov vedkommende har i  sin stilling.

I tillegg får alt autorisert personell tilgang til pasientens data i "eget fagområde".

I et pasientsentrisk helseinformasjonssystem eier og godkjenner pasienten bruk og innsikt i personopplysninger. Alle oppslag i en pasients informasjonsmengde loggføres på individnivå.

Tjenesten "HUB.eME®.world", oppdaterer pasientens personlige informasjonsmappe.

Denne prosessen er alltid tilgjengelig. Bl.a. oppdateres evt. digital informasjon fra pasientens kroppsmonterte sensorer, statusinformasjon for kroppsmontert elektronikk som pacemakers, hjerteklaffer osv. Kroppssensorteknologien dekker allerede omfattende kliniske områder, men denne utviklingen har bare så vidt begynt.

Kontinuerlig oppdatert privat helseinformasjon vil på forespørsel og med autorisasjon, kunne sendes mellom avdelinger i sykehusenes interne systemer, mellom leger og sykehus, eller mellom etater i helsesektoren, kommunale og statlige etater.

Pasientinformasjon hentes ved direkte oppslag eller gjennom et digitalt håndtrykk, av eksterne datamaskiner, i pasientens digitale "Informasjonsmappe", som ligger i hans "digitale informasjonsskuff". Alle som henter informasjon vil få informasjon samme format, og de trenger bare å tilpasse seg "en type plugg".

Harmonisering av termer, faguttrykk, nomenklaturer/ordforråd og innholds mangfold

For de som bruker avvikende termstandarder i sitt lokale system, oversetter eME® - til og fra-, felles systemverdier ved hjelp av "Harmonizer.eME.world®" som er en ufattelig effektiv digital oversetter med ubegrenset arbeidsområde.  

Helse er et internasjonalt tema.

Pasienter flest er individuelle, proprietære, stedbundne og oftest koblet til et land med et helsesystem. De har en vanlig lege, et apotek de kjenner, og de går til behandling med tradisjonelle terapeuter. Alt er "vanlig og hverdagslig", men likevel sliter man med å få sendt dokumenter trygt også mellom de lokale partene, ja til og med mellom etasjene på et sykehus.

Når noe ekstraordinært skjer, en ulykke i trafikken, eller enda verre hvis noe skjer mens du reiser utenlands, oppstår forskjellige og verre problemer. Et tilfeldig sykehus kjenner ikke personen de skal redde og må starte med sine analyser fra bunnen av.

Vi har designet, konseptuelt og designmessig, eME® teknologi som skal brukes over hele verden, med full språklig åpenhet.

Med tilgang til eME®, kan legen og sykehuset i Spania, eller et annet tilfeldig land, behandle sin norske pasient med all nødvendig informasjon for hånden, på få sekunder, med oppdatert informasjon i egen språkdrakt*.

Personlige helsesystemer vil trekke institusjonelle systemer tilbake på sporet.

Jeg kan nevne for norske lesere at innføring av en pasientsentrert informasjonsfilosofi i helsetjenesten ikke skyver arbeidet med eksisterende EHR-løsninger på sykehusene, eller det pågående arbeidet med felles kommunale tidsskrifter, ut i kulden.

Tvert imot kommer problemene i institusjonelle prosjekter ofte fra mangfoldet og omfanget av informasjonen som skal behandles. Forenklingseffekten av eME® og innføring av pasientsentrerte prosesser innebærer at alle systemer kan hente informasjon om pasienten fra et sentralt referansepunkt. Dette blir det samme som å smøre et gammelt mekanisk maskineri. Utveksling av informasjon vil finne sted via en kraftig "HUB". HUB har digital harmoniseringsteknologi som eliminerer tekniske forskjeller mellom de lokale systemene. Resultatet er en betydelig forenkling av kompleksiteten knyttet til konfidensiell og trygg overføring av helseinformasjon mellom partene i helsevesenet. 

*) Nasjonale språkdrakter og-dialekter vil kunne legges til løpende 

Pasientopplevelsen du får med eME® 

Du besøker legekontoret og har med deg en "PHD-eME®" enhet.

Hver gang du besøker legen din, tar du med deg hele din "helsejournal", lagret på din mobile smarttelefon og i ditt Private Helse Domene, PHD.eME®.world.

Når du ankommer legekontoret, kobles telefonen via et "kryptert digitalt håndtrykk" til legens datamaskin. Det skjer med en lokalkryptert kortdistanse kommunikasjons-protokoll.

Alternativt kan legen benytte DOC.eME®.world – som blir lege-versjonen av eME® og blir fritt tilgjengelig for ned lasting fra HUB.eME®.world, den digitale, felles service tjenesten i eME®. Uansett kan legen/sykehuset eller andre autoriserte kilder, alltid få opp din komplette, eller en funksjonstilpasset helsehistorie, inkludert alt som har skjedd med deg inntil du ankommer, på sin dataskjerm.  

All relevant informasjon er synlig i DOCs Electronic Patient system så lenge oppholdet varer. Arbeidet som gjøres av legen, resepter og kommentarer, oppdateres i eME® enheten og deretter speiles til den skybaserte nivå 2-lagringen (L2eME). Hvis autorisert av deg, kan din lege eller andre autoriserte enheter, koble seg direkte til L2eME når som helst, når de trenger helseinformasjonen din, uten å ha tilgang til din "eME®".

Helseinformasjonen som lagres i eME® er fullstendig, pålitelig og viktigst, kvalitetssikret av et globalt helsesikkerhetskontrollsystem på nivå 3, "L3eME" (beskrevet i det mer omfattende prosjekt-informasjonsheftet) ElectronicMe®

Et trygt lager for personlig helseinformasjon

"eME"-applikasjonen designes for å bli det personlige trygge hvelvet for en persons totale mengde digital helserelatert informasjon. Det tekniske brukergrensesnittet blir Android- eller IOS-drevne smarttelefoner.

eME® vil fungere som et lokalt informasjonslager for helsetjenester, en kommunikasjons-plattform for lokale, medisinske sensordrevne applikasjoner.

Forventet vil bruken av kortdistansesignaler fra overvåkingsenheter inne i kroppen, eller "på huden", øke. eME® skal fungere som kommunikasjons-, lagrings og evt. behandlingssenter for denne informasjonen.

eME® blir din komplette personlige helseenhet

Du vil ta med all helserelatert informasjon i lommen, sikker og beskyttet mot uønsket tilgang, men klar til umiddelbar bruk når det er nødvendig. Din totale mengde helseinformasjon speiles for komfort og sikkerhet og lagres på en nøytral, trygg serversted.

Fra dette stedet er det, ved autorisasjon fra deg eller din oppnevnte tilgangsmyndighet, Kone / Ektemann / barn / slektninger / venner, tilgjengelig for medisinske eksperter uansett hvor du er, i nødstilfeller. 

eME® er en frittstående enhet som også arbeider uten kontinuerlig nettkontakt

Følgelig vil enheten inneholde dine medisinske journaler, røntgenbilder, avlesninger fra sensorer i, eller på kroppen, pluss sikkerhetsteknologi og tabeller som er nødvendige for å utføre for eksempel en medisineringskontroll offline, når du måtte føle for det!

Hver gang legen din foreskriver et nytt legemiddel til deg, må det gjøres en sikkerhetsanalyse for reseptbelagte legemidler. Denne analysen kan redde livet ditt, der og da! eME® vil undersøke innholdet i den nye medisinen i forhold til allerede eksisterende medisiner på legemiddellisten din, din eventuelle allergi- og mat-intoleranseprofil, samt i forhold til dine eventuelle løpende helseparameteravlesninger, før det blir gitt grønt lys til bruk av medisinen.

eME® blir ryggraden i ditt private helsesystem og representerer et komplett, håndholdt og trygt lagringspunkt.  Samtidig mottar eME løpende oppdateringer som bedrer kvaliteten på enhetens basekunnskap knyttet til medisiner, diagnoser og kjemikalietilknyttet informasjon. Disse oppdateringene vil bli skrevet, kvalitetssikret og formelt godkjent av et globalt ekspertpanel innen diagnostikk, medisin, medisinering, og behandlingsmetoder. Med dette elimineres den tiden og de kostnader som medgår til nasjonale «ekspertvurderinger», - godkjennelser og uttalelser fra nasjonale nemder som mener å ha innsikt. Et helt lag med helsebyråkrater kan sendes ut i praktisk helsearbeid.  

Omfanget av eME®-funksjonalitet er bredt. Fra de første symptomene på sykdom, gjennom medisinering, kur design, helseovervåking, kontinuerlige helsesikkerhetstiltak, ernærings-kontroll og beskyttelse mot skadelige kjemikalier i hud-påførte produkter, - til forskrivnings støtte og -kontroll i forhold til interaksjoner, bivirkninger og allergiske reaksjoner knyttet til reseptbelagte legemidler og OTC-produkter.

For de teknisk interesserte:

To termer trenger en kort forklaring: Sentralt i eME® er en unik digital organisasjonsmetodikk oppfunnet for å kunne realisere prosjektet.

Pasientens informasjon "mappe":

Den digitale individuelt sentrerte "Triplings" er en trippel sentrisk, flerdimensjonal informasjonsstruktur. Den er designet for å detaljere hvert menneske globalt, til det laveste kjente nivået, i dag og i fremtiden. Triplings vil huse og gjøre tilgjengelig digitalt all kroppsrelatert informasjon om hver person, individuelt.

"Pasientens informasjonsfolder":

Begrepsorganisasjonsmetoden "CLAS™" er den digitale ryggraden som organiserer og gjør tilgjengelig for visning eller behandling av individuelle digitale informasjonselementer i løpet av millisekunder. I tillegg inneholder CLAS ™ termsynkroniseringsteknologien Harmonizer®. De som ønsker det , kan beholde sine proprietære standarder mens de venter på eventuelle globale standarder. Harmonizer® bygger bro over «Standardiserings gapet».

Åpne standarder/grensesnitt

Alle helsesystemer over hele verden bør sette søkelys på og støtte åpne tekniske grensesnitt og nomenklaturer. Dette er en standardisering alle forstår nytten av og støtter. Dessverre har denne kampen for felles forståelse gjennom standardisering pågått i flere tiår, så langt uten en fullstendig og endelig seier til noen.  

Standardiserte og åpne tekniske grensesnitt vil være til nytte for alle. La oss håpe vi kommer dit en dag. eME® kunne ikke vente. Derfor designet vi Harmonizer™ for å løse dette problemet for digital informasjon som kommer inn eller ut av systemet.

 

Kontaktinformasjon for interesserte parter:

 Per A. Sørlie

Global Medicines Agency AS

per@GMA.healthcare 

LinkedIn

T: +47 90032133 

 




Comments

Popular posts from this blog

GMA - Global Medicines Agency

A patient-centric approach to health